Waarom sporten en bewegen de kwaliteit van leven verbeteren

//Waarom sporten en bewegen de kwaliteit van leven verbeteren
Terug naar overzicht

Waarom sporten en bewegen de kwaliteit van leven bij ouderen verbeteren

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dit eeuwenoude Romeinse spreekwoord geldt nog steeds. Lees in dit artikel waarom sporten en bewegen de kwaliteit van leven verbeteren.

Mensen die meer bewegen en sporten zijn niet alleen lichamelijk en mentaal fitter, ze hebben ook minder kans op depressie en hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde soorten kanker. Sport en bewegen verbetert de kwaliteit van leven, ook wanneer je op latere leeftijd start.

Ongezonde leefstijl

Boodschappen doen met de auto, de lift of de roltrap nemen in plaats van de trap en avond na avond voor de buis met chips en zoetigheid op de bijzettafel. Het moderne leven is van alle gemakken voorzien, maar het menselijk lichaam profiteert niet van deze inactieve levensstijl. Het aantal mensen met overgewicht neemt zienderogen toe. Meer dan de helft (56 procent) van de Nederlandse ouderen vanaf 75 heeft overgewicht en bijna 17 procent heeft overgewicht. Ook het aantal mensen met diabetes en andere lichamelijke aandoeningen die te maken hebben met leefstijl stijgt zienderogen. Het gevolg? Alsmaar stijgende zorgkosten. Terwijl de oplossing zo eenvoudig is: meer bewegen.

Beweegadvies voor ouderen

Regelmatig bewegen is een van de goedkoopste en beste remedies om een betere gezondheid te krijgen en te houden. Hoe vaker, langer en intensiever, hoe beter. Nederland heeft een officiële beweegrichtlijn. Voor volwassenen en ouderen luidt het advies: doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten en combineer deze als ouderen met balansoefeningen. Zoals hardlopen, springen en andere activiteiten waarbij je lichaam met eigen gewicht wordt belast. Veel zitten moet je juist voorkomen

Klik hier voor het volledige artikel

2020-01-10T11:03:10+00:0010 January, 2020|